czwartek, 15 stycznia 2015

Tymczasowe prawo jazdy w UK

Stało się ! W końcu mam moje tymczasowe prawko (provisional driving license) i walczę dzielnie za kółkiem po prawej stronie.

Na autostradzie nie wolno jeździć posiadaczom tymczasowego prawa jazdy

1. Kto może wystąpić o takie prawo jazdy kategorii B1?

- w Wielkiej Brytanii należy przebywać dłużej niż 185 dni
- należy mieć skończone minimum 17 lat
- należy spełniać wymogi  zdrowotne  - w okularach ,soczewkach lub bez nich musimy umieć odczytać tablicę rejestracyjną z odległości 20m  (nie przechodzimy żadnych badań lekarskich  - musimy jedynie złożyć oświadczenie)
- nie możemy mieć zakazu prowadzenia
- musimy posiadać dokument tożsamości (dowód bądź paszport)
- musimy posiadać National Insurance Number (numer ubezpieczenia),info jak go otrzymać TUTAJ

2. Jak aplikować?


- możemy online TU
- możemy zamówić formularz do domu TU
- można również poprosić o określony formularz na poczcie ,w przypadku prawka na samochód jest to formularz D1

W formularzu online (jak w taki sposób aplikowałam)zamieszczamy informacje o : naszym aktualnym miejscu zamieszkania ,a także o adresach z ostatnich 3 lat; informacje zdrowotne . Umieszczamy także opłatę w wysokości 34 funtów (w październiku 2014 zmniejszono te opłatę z 50 ). Opłaty za wniosek nie złożony online to 43 funty (dowód przelewu,czek musimy załączyć do wniosku)

Kiedy po moim zgłoszeniu online otrzymałam formularz musiałam do niego dołączyć fotografię 1szt. paszportową (zdjęcie zrobiłam sobie w fotobudce za 5 funtów 5 zdjęć) i ORYGINAŁ naszego dowodu tożsamości.

Na stronie możemy śledzić stan naszej aplikacji. Ja jednak dowiedziałam się,że czasami to co tam piszą nie ma wiele wspólnego ze stanem rzeczywistym :/. Ja wysłałam moją aplikację  26/11 a dostałam dokumenty z powrotem 08/01 !!! Ponieważ był to okres świąteczny wszystko wydłużyło się w czasie. Nie powiem ,że to nie było stresujące. W końcu dowód to mój jedyny dokument. Stres pogłębiał fakt,że nikt w DVLA nie potwierdził mi ani razu,że taki dokument w ogóle otrzymali.
Koniec końców otrzymałam wszystko ( prawko i dowód zostały odesłane zwykłym listem - uczulam wszystkich ,którzy mają problemy z kradzieżami swojej korespondencji np w kamienicach,gdzie często korespondencja wszystkich mieszkańców trafia na wspólny stolik).

3.  Dostajemy tymczasowe prawo jazdy i co dalej ?

- nie możemy jeździć sami ! Zawsze kiedy prowadzimy pojazd obok nas musi być osoba posiadająca prawo jazdy dłużej niż 3 lata ,powyżej 21 roku życia.
- musimy być ubezpieczeni !!! Mój mąż jak ubezpieczał samochód, dopisał mnie do polisy
- na samochodzie w widocznym miejscu musimy przykleić L (z przodu i z tyłu). Taką L-kę możemy kupić chociażby w funciaku
- w sklepach moto możemy zaopatrzyć się w podręczniki ,z których będziemy poznawać obowiązujące przepisy i przygotowywać się do zdania egzaminu na stałe prawo jazdy
- nie możemy jeździć z przyczepą
- nie możemy jeździć autostradami (oznaczenia M)

Jakie wrażenia? No cóż... trochę stresu jest :). Ja próbowałam robić prawko w PL tuz przed samym wyjazdem,nie zdałam praktycznego egzaminu  i wiedziałam,że chce to zrobić w UK - stąd pomysł na tymczasowe prawo jazdy - dzięki temu nie mam długiej przerwy w prowadzeniu ,a mogę się doszkolić. Jazda po lewej stronie drogi dla mnie nie jest dużym problemem - nie zdążyłam jeszcze wyrobić sobie odruchów po prawej ,więc pewnie dlatego nie widzę za bardzo różnicy. Biegi zmieniam lewą ręką i też nie zauważyłam żeby mi to jakoś przeszkadzało.

Wydawać by się mogło,że pomysł aby każdy po 17 roku życia  mógł wsiąść za kierownicę i wyjechać na drogę publiczną jest szalony  - jednak jakoś się tutaj wszyscy nie zabijają . Prawo jazdy zdaje większość za pierwszym razem ,a wypadków jest bez porównania mniej niż w Polsce.Powiecie - kwestia dróg . Hmmm - tutaj drogi szczególnie te za miastem są często kiepskiej jakości... Myślę,że jest to kwestia po pierwsze ograniczeń prędkości  i związanych z tym baaaardzo dużych mandatów jak i kultury kierowców. Mało "kozaków" na drodze daje rezultaty. Pamiętacie zasadę ? Slowly but shortly  - w tej kwestii sprawdza się doskonale.

NO TO W DROGĘ !


11 komentarzy:

  1. Okazuje się, że wyrobienie tymczasowego prawa jazdy to nie taka prosta sprawa (przynajmniej w moim odczuciu :p).
    Ja na przykład nie wyobrażam sobie jazdy po lewej stronie drogi, myślę, że byłabym kiepskim kierowcą ;) ale to może dlatego, że nigdy nie miałam do czynienia z ruchem lewostronnym :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie taki diabeł straszny :). Po roku spędzonym tutaj to ruch prawostronny jest dziwny ,hehehe

      Usuń
  2. Gratulacje!
    Ja właśnie w trakcie nauki, egzamin będę miała latem i po szwedzku :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Hej, mozesz mi napisac, czy tlumaczylas dwoj dowod?
    W aplikacji pisze, ze dowody europejskie maja byc przetlumaczone przez tlumacza?
    Dzieki

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie mam pojęcia gdzie była taka informacja,ale nie ma potrzeby tłumaczenia dowodu kraju należącego do UE. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam po zgłoszeniu online otrzymała pani formularz D1 czy jakiś inny?

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam, czy jeśli składałem wniosek online za ktory zaplaciłem 34f to muszę jeszcze raz coś wpłacić czy wystarczy wpisać 34f i nie dodawać potwierdzenia zapłaty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Opłata została juz dokonana więc nie ma potrzeby uiszczania jej kolejny raz. Ja nie dodawałam potwierdzenia.

      Usuń